Beretninger

Elleve forretningstips fra vellykkede unge entreprenører

Lesetid:  5 Minutter

CEO-elitene vi ofte hører om – fra Steve Jobs til Elon Musk, Richard Branson og Brian Chesky – oppnådde alle suksess i næringslivet tidlig i karrieren. Her er litt inspirasjon fra disse dristige lederne.

Bygg opp andre

«Lederne i det nye århundre vil være de som bygger opp andre.»
Bill Gates, Microsoft

Bill Gates var 20 år da han startet Microsoft. Per september 2017 var han den rikeste personen i verden. Hans tilnærming til ledelse fokuserer på å styrke andre rundt seg; dette kan være viktigere enn å ha alle svarene eller bare gjøre en god jobb selv. Å gi teammedlemmer friheten til å ta egne beslutninger, utnytte egne ferdigheter og nå sine egne mål, kan hjelpe deg med å lykkes på sikt.

 Bill Gates, Microsoft (Yana Paskova / Getty Images)

 

Vær utholdende

«Noen ganger slår livet deg i hodet med en murstein. Ikke mist troen.»
Steve Jobs, Apple

Den nå avdøde Steve Jobs var bare 21 år da han grunnla Apple. Selv om han ble sparket ni år senere, vendte han tilbake og ble til slutt CEO i det som nå er et av verdens største teknologiselskaper. Dette sitatet fra talen til avgangsklassen ved Stanford University i 2005 gjenspeiler hans arbeidsmoral, som var basert på fasthet og utholdenhet med hensyn til fortsatt innovasjon og målforfølgelse.

 

Slutt å sammenligne deg selv med andre

«I virkeligheten konkurrerer vi mot oss selv; vi har ingen kontroll over hvordan andre mennesker presterer.»
Pete Cashmore, Mashable

Pete Cashmore grunnla det globale flerplattforms media- og underholdningsselskapet Mashable i Aberdeen i Skottland da han bare var 19 år gammel. Ifølge Cashmore er et for stort fokus på konkurransen bare en distraksjon fra å oppnå suksess på egen hånd. I stedet for konstant å sammenligne deg selv med andre må du finne ut hva du gjør best, hva du elsker mest – og gjøre det helhjertet.

 

Sørg for å få tilbakemeldinger

«Tenk hele tiden på hvordan du kan gjøre ting bedre, og still spørsmål ved egne oppfatninger.»
Elon Musk, SpaceX/Tesla

Elon Musk startet sitt første programvarefirma i en alder av 24 år. Rakettselskapet hans, SpaceX, er nå verdsatt til over USD 20 milliarder. Hans råd er å gi ærlige og hyppige tilbakemeldinger som en effektiv måte å unngå feil på, samt for å sikre kontinuerlig forbedring og oppdagelse av nye muligheter.

 

Bygg et sterkt lag

«Det spiller ingen rolle hvor bra et opprinnelig produkt er, eller hvor god en idé er. Hvis du ikke klarer å bygge et godt selskap, vil ikke produktet vare.» 
Brian Chesky, Airbnb

Brian Chesky lanserte Airbnb da han var 27 år. Han intervjuet personlig de første 300 ansatte i selskapet. Han er lidenskapelig opptatt av å bygge en sterk selskapskultur, og gode team er like viktig som å skape et unikt produkt. Selv om det kan kreve tid og investeringer, vil det lønne seg på sikt.

 

Bygg et nettverk

«Finn de smarteste menneskene du kan, og omgi deg med dem.»
Marissa Mayer, Yahoo!

Som 24-åring var Marissa Mayer den første kvinnelige ingeniøren hos Google, og hun gikk senere hele veien opp til å bli CEO i Yahoo. Mayers råd ligner på det mange andre unge ledere har sagt: Et sterkt nettverk av intelligente og innflytelsesrike mennesker vil hjelpe deg til å lære raskere og oppnå mer enn du ville gjort alene.

 

Grip dagen

«Hvis du har en ide – start i dag. Det finnes ikke noe bedre tidspunkt å starte på enn akkurat nå.»
Kevin Systrom, Instagram

Medgrunnlegger av Instagram, Kevin Systrom, solgte inn prototypen på det vi nå kjenner som Instagram, på en fest han var på. Rådet hans er å ikke nøle: I dag er den beste dagen å begynne å utvikle ideene dine på. Det lille frøet av en idé kan blomstre til å bli ditt neste store forretningsprosjekt.

Kevin Systrom, CEO i Instagram (Josh Edelson / AFP / Getty Images)

 

Ikke vær redd for å feile

«Det er viktig ikke å frykte frykten, men å utnytte den – bruk den som drivstoff for å ta virksomheten til neste nivå.»
Sir Richard Branson, Virgin

Richard Branson var bare skolegutten da han som 16-åring startet sin første forretningsvirksomhet. Han mener at frykten for å feile er noe enhver ambisiøs grunnlegger som prøver å bygge en bedrift fra bunnen av, opplever på et eller annet tidspunkt. Mange av de mest vellykkede entreprenørene mislyktes flere ganger før de oppnådde suksess. Å overvinne frykten eller til og med kanalisere den på riktig måte kan hjelpe deg med å utvikle din egen tilnærming, finne opp nye ting og på sikt gjøre deg til en sterkere og mer effektiv leder.

 

Ta risiko

«Den største risikoen er å ikke ta risiko overhodet; i en verden i rask endring er dette den eneste strategien som garantert vil mislykkes.»
Mark Zuckerberg, Facebook

Mark Zuckerberg lanserte Facebook fra hybelen på Harvard University da han var 19 år gammel. I et intervju i fjor sa han enhver beslutning både har fordeler og ulemper. Men hvis et selskap forblir stillestående over tid, vil det garantert mislykkes og havne i bakleksa. Den eneste måten å unngå dette på, er å ta risiko.

 

Følg lidenskapen din

«Vi ledet med vår overbevisning i stedet for med logikk, fordi logikken tilsa at det var umulig.»
Daniel Ek, Spotify

Svenske Daniel Ek er medstifter og CEO i musikkstrømmetjenesten Spotify. Han startet sitt første selskap da han var 14 år og var millionær allerede som 23-åring. For å starte Spotify måtte Ek bruke av sin egen formue og satse alt for å oppnå det han ønsket å gjøre med musikkbransjen. Å følge lidenskapen og gjøre det han virkelig elsket, betalte seg til slutt, til tross for utfordringene han møtte på veien.

Daniel Ek, CEO i Spotify (TORU YAMANAKA/AFP/Getty Images)

 

Ikke hør for mye på råd fra andre

«Ikke hør for mye på råd fra andre. De fleste som har mange råd å gi, generaliserer det de selv har gjort, og sier at det nettopp er denne strategien som gjorde at de lyktes.»
Ben Silbermann, Pinterest

Ben Silbermann, CEO og medstifter i Pinterest, begynte å utvikle apper i tjueårene, men kom til slutt på ideen om et selskap basert på hans lidenskapelige samleinteresse som barn. Kanskje noe paradoksalt – særlig på slutten av en artikkel full av råd – oppfordrer Ben Silbermann oss til ikke å høre for mye på råd fra andre. Det finnes mange strategier og tips der ute fra personer som har lykkes, og som kan gi nyttig veiledning og inspirasjon. Men til syvende og sist vil veien til suksess kun være din egen.