Modellhus i tre ved en bærbar datamaskin

Produktivitet

Den overraskende sannheten om hjemmekontor

Lesetid:  5 Minutter

Antallet personer som jobber hjemmefra, har økt med 115 prosent i løpet av det siste tiåret, ifølge rapporter (1). Men det er ikke en modell som passer for alle ansatte – eller for alle arbeidsgivere. Matthew Jenkin ser på fordeler og ulemper, og kommer til en uventet konklusjon.

 

Ha på deg hva du vil, velg dine egne arbeidstimer og aldri mer pendling – kontorslitere misunner virkelig dem som jobber hjemmefra. Å bytte ut dress og kontorpult med pyjamas og sofa høres kanskje mer behagelig ut – men øker egentlig produktiviteten?

Et rekordhøyt antall personer i USA (2) og Storbritannia (3) jobber nå hjemmefra, og eksperter spår at tallet vil fortsette å vokse. Forskning fra det Boston-baserte konsulentselskapet Strategy Analytics anslår at den globale eksterne arbeidsstyrken vil vokse fra rundt 38,8 prosent av alle ansatte i 2016 til 42,5 prosent i 2022 (4). En annen studie viser at en tredjedel av alle ansatte vil jobbe hjemmefra om 10 år (5).

Disse tallene bør ikke komme som noen overraskelse. En undersøkelse fra 2017 utført av det amerikanske jobbnettstedet FlexJobs, viste at eksternt arbeid var den mest ettertraktede fordelen, og 81 prosent av de ansatte valgte dette som den typen jobbfleksibilitet de helst ville ha (6) Stadig flere selskaper responderer på den økende etterspørselen ved å tilby eksternt arbeid eller hjemmearbeid til de ansatte. I 2017 annonserte Amazon at de ville ansette 5 000 eksterne arbeidere innen årets utgang (7), og Apple hadde nylig en jobbannonse der de søkte personale for arbeid hjemmefra (8).

Større engasjement

Ved første øyekast er det mange åpenbare fordeler ved hjemmearbeid. Stadig mer forskning indikerer at eksterne ansatte, herunder hjemmearbeidere, er mer effektive i deres daglige roller enn kontorbaserte ansatte. En studie av ansatte hos det kinesiske reisenettstedet Ctrip fra 2014 sammenlignet produktiviteten til de ansatte som regelmessig jobbet eksternt, med produktiviteten til dem som bare jobbet fra kontor. Resultatet var at de som jobbet eksternt, tok 13,5 prosent flere salgstelefoner enn deres kontorarbeidende kollegaer (9) – det tilsvarer nesten én hel ekstra dags arbeid hver uke. De hadde også dobbelt så høy sannsynlighet for å forbli i selskapet og rapporterte mye høyere jobbtilfredshet.

Ifølge en undersøkelse av amerikanske eksterne arbeidere fra 2016 føler ca. 91 prosent av alle som jobber hjemmefra, at de er mer produktive enn når de jobber på et kontor (10). I tillegg viste en studie fra Canada Life Group at hjemmearbeidere rangerte sin produktivitet til 7,7 av 10, sammenlignet med 6,5 av 10 blant arbeidere i åpne kontorlandskap (11). En nylig Gallup-studie viste også at ansatte som jobber hjemmefra tre til fire dager i uka, har langt større sannsynlighet for å føle seg «engasjert» i jobben enn ansatte som jobber på kontoret hver dag (12).

Feil i systemet

Og til tross for ønsket om å omfavne hjemmearbeid, er ikke alle helt overbevist. En LSE-studie blant flere enn 500 ansatte og ledere (13) om holdninger til fleksibelt arbeid fant at mange av de positive effektene avtok over tid. Ansatte så ikke lenger på det å jobbe hjemmefra som et privilegium og begynte å oppføre seg ikke særlig annerledes enn kontorbaserte medarbeidere, med tilsvarende resultater.

Man opplevde en mangel på faglig støtte fra arbeidsgivere, og undersøkelsen avdekket at kommunikasjonen med kollegaer var dårlig, og at kontakten ansikt-til-ansikt var begrenset. Som et resultat av dette var det en oppfatning blant de ansatte om at arbeidsgiverne ikke brydde seg om deres faglige utvikling, og de hadde mindre lojalitet overfor selskapet.

I tråd med denne forskningen har store selskaper som IBM og Yahoo begge reversert ordninger med fjernarbeid og sett et fall i produktiviteten som resultat (14).

En del av problemet med arbeid hjemmefra er at det ikke endrer den menneskelige psykologien på en fundamental måte. Hvis du er en uproduktiv person på kontoret, er det lite sannsynlig at dette vil endre seg når du jobber hjemmefra – der det er mange andre distraksjoner, enten det er fra TV, husholdningsarbeid eller en halvspist ostekake i kjøleskapet. Du trenger fortsatt taktikk og strategier for å kunne jobbe effektivt.

Faktisk rapporterte respondentene i en Regus-undersøkelse fra 2017 at arbeid hjemmefra var ensomt, at man manglet samhandling med andre fagfolk, og at man irriterte seg over støyende familiemedlemmer.

En kvinne som jobber lykkelig fra sitt eget hjem

Produktiviteten din vil kanskje øke når du arbeider hjemme, men det kan også følelsen av isolasjon og ensomhet

 

Samarbeidsområder

Det som trengs, er kanskje en arbeidsplassløsning som utnytter produktivitetsfordelene ved fjernarbeid, samtidig som tendensen til sofasliting reduseres. Det er derfor ingen overraskelse at behovet for samarbeidsområder der arbeidstakerne kan samarbeide med likesinnede mennesker, har økt i takt med etterspørselen etter muligheter for fjernarbeid/hjemmearbeid. I 2017 fantes det 15 500 slike samarbeidsområder globalt (15). Dette var opp fra 12 100 i 2016, og tallet forventes å øke til 18 900 i 2018.

Barnaby Lashbrooke, grunnleggeren av den virtuelle assistenten Time etc (16), mener at kontoret er langt fra dødt, og at det fortsatt er et produktivt arbeidsområde for mange mennesker. I sitt eget selskap forstod han tidlig at ikke alle ansatte ville komme til å jobbe optimalt hjemmefra, så han sørget for at dette kun var valgfritt. Han mener at enkelte bedrifter og ansatte har vært for raske til å jobbe hjemmefra uten virkelig å vurdere om det passer til den enkeltes personlighet.

«Hjemmearbeid bør skreddersys til hver enkelt person», sier han. «Hvis du tvinger de ansatte til å jobbe hjemmefra uten å vurdere dette nøye på forhånd, risikerer du å plassere folk som trenger energi og menneskelig interaksjon rundt seg, i en isolert silo, og det fungerer ikke nødvendigvis så bra.»

En av de største utfordringene for hjemmearbeidere er åpenbart å finne muligheter for sosial samhandling. Kudzi sier at kontormiljøet – enten det er i form av et tradisjonelt kontor eller et samarbeidsområde – fremdeles er det beste når det gjelder å legge til rette for møter og å utvikle viktige relasjoner.

«Øyeblikkene ved vannkjøleren er ofte der uformell coaching skjer. Det er der du lærer om ting som skjer i andre deler av selskapet», sier hun. «Jeg tror at det å ha et element av kontorarbeid er viktig, og selv om du jobber for deg selv, kan det også være viktig å legge inn tid der du er rundt andre mennesker, og der du kan knytte uformelle kontakter.»

Finne en balanse

Likevel trenger vi ikke å forkaste hjemmearbeid som konsept fullstendig – i stedet handler det om å finne en balanse. Kanskje kan man bruke delte kontorlokaler til møter og tidsspesifikt arbeid, og bruke hjemmearbeid til mer kreative eller alenebaserte oppgaver.

Psykologisk hjelper det å slutte å tenke på det å jobbe hjemme som noe annerledes enn å jobbe på kontoret. Judy Heminsley, grunnleggeren av livsstilsbloggen All Things Bright & Good og forfatter av boken Work from Home, sier at mange hjemmearbeidere synes det kan være vanskelig å vende av seg ni-til-fire-rutinen i starten, så de vil kanskje finne det lettere å bevare denne strukturen til å begynne med.

«Mange jeg har snakket med, har sagt at det har tatt dem noen år å få ni-til-fire-rutinen ut av systemet», forklarer hun. «Dette har folk gjort helt siden den industrielle revolusjonen, så det har blitt en sosial vane. Når du begynner å jobbe eksternt, må du bygge opp denne selvsikkerheten.»

Og uansett hvor man jobber fra, trenger man en klar struktur for dagen for å kunne jobbe så produktivt som mulig, hevder næringslivscoachen Ruth Kudzi. «Du må planlegge oppgavene dine og ta regelmessige pauser. Du må fokusere på én ting om gangen», anbefaler hun. «Du trenger ikke å holde deg til faste kontortider, men du må finne ut når du er mest produktiv, og være disiplinert.»

 


Matthew Jenkin er en britisk frilansjournalist og tidligere redaktør av Guardian Careers, The Guardian-avisens side for jobbsøkere og folk på vei ut i ny karriere

Kilder:

(1) https://www.flexjobs.com/2017-State-of-Telecommuting-US/

(2) http://money.cnn.com/2017/06/21/pf/jobs/working-from-home/index.html

(3) https://www.tuc.org.uk/news/home-working-fifth-over-last-decade-tuc-analysis-reveals

(4) https://www.strategyanalytics.com/strategy-analytics/news/strategy-analytics-press-releases/strategy-analytics-press-release/2016/11/09/the-global-mobile-workforce-is-set-to-increase-to-1.87-billion-people-in-2022-accounting-for-42.5-of-the-global-workforce#.Wv28O0gvw2w

(5) https://www.inc.com/suzanne-lucas/survey-most-companies-lack-a-telecommuting-policy-heres-how-to-get-yours-started.html

(6) https://www.cnbc.com/2018/01/04/the-top-25-companies-that-will-let-you-work-from-anywhere.html

(7) https://www.cnbc.com/2017/04/17/amazon-is-hiring-5000-remote-workers-this-year–but-theres-a-catch.html

(8) https://www.apple.com/jobs/us/aha.html

(9) https://hbr.org/2014/01/to-raise-productivity-let-more-employees-work-from-home

(10) https://www.forbes.com/sites/victorlipman/2016/05/02/are-remote-workers-happier-and-more-productive-new-survey-offers-answers/#32fb739e6663

(11) http://autotime.co.uk/homeworkers-more-productive-than-office-based-staff/

(12) https://www.nytimes.com/2017/02/15/us/remote-workers-work-from-home.html

(13) http://etheses.lse.ac.uk/3349/

(14) https://www.forbes.com/sites/carolkinseygoman/2017/10/12/why-ibm-brought-remote-workers-back-to-the-office-and-why-your-company-might-be-next/#6350779316da

(15) https://www.statista.com/statistics/554273/number-of-coworking-spaces-worldwide/

(16) https://web.timeetc.co.uk/virtual-assistant/index.php?kw=a%2520personal%2520assistant&ref=Google-1&gclid=EAIaIQobChMI6qne4b6N2wIVA_hRCh2CeQ8vEAAYASAAEgJNMfD_BwE