A key in a door lock

Produktivitet

Datasikkerhet – slik gjør forretningssentre det tryggere å jobbe på farten

Lesetid:  2 Minutter

Cybersikkerhet skaper mye hodebry for selskaper med eksterne ansatte. Kan coworkingkontorer være løsningen? Vi spør Ran Haer, IWGs leder for informasjonssikkerhet

 

Å jobbe på farten og fra fleksible kontorer blir stadig mer vanlig, og dette får mange bedriftsledere til å bekymre seg for cybersikkerheten.

I løpet av de siste årene har det blir stadig mer vanlig for arbeidstakere å kreve mer fleksibilitet knyttet til hvor man jobber fra. Ifølge 2019-utgaven av Global Workspace Survey fra IWG jobber nå 50 % av verdens ansatte utenfor selskapets hovedkontor minst 2,5 dager i uken. Men i enkelte sektorer, som for eksempel teknologi og programvareutvikling, der mange ansatte er omfattet av taushetserklæringer, kan bekymringer knyttet til cybersikkerhet utenfor kontorets vegger gjøre ekstern jobbing mer vanskelig.

Cybersikkerhetsrelaterte trusler er ofte en av hovedbekymringene for selskaper som bruker coworkingsteder og delte kontorer. Men du er i trygge hender: å skape sikre nettverk, forebygge hacking og beskytte kundenes data er det Ran Haer og IT-sikkerhetsteamet hans gjør på heltid.

«Vi jobber med mange ledende leverandører innen nettverk og IT-sikkerhet på daglig basis», forteller Haer. «Hovedmålet vårt er å sørge for at vi har alt som kreves for at kundene våre skal kunne jobbe i sikre miljøer. Og vi er hele tiden på leverandørene våre for å få nye ideer til hvordan nettverkene våre kan gjøres enda sikrere.

«Vi rører ikke kundenes data, men vi tilbyr dem forskjellige nettverkstjenester som ivaretar sikkerheten», fortsetter Haer. «Selv om kontorene våre har forskjellige selskaper som bruker det samme nettverket, sørger vi for at én kunde ikke kan koble seg til en annen på nettverket.»

I hele IWG-nettverket er det strenge retningslinjer samt nøye og kontinuerlig kontroll av sikkerheten. «Vi bruker penetrasjonstestere, også kjent som profesjonelle hackere, som tester systemene», forklarer han. «De prøver hele tiden å bryte seg inn. Hvis en ny tjeneste eller et nytt produkt implementeres, ber vi teamet om å finne alle svakhetene. Vi jobber kontinuerlig bak kulissene med å lage en plettfri opplevelse for kundene.»

«Vi har en éngangsregistrering som fungerer slik at første gang du går til et Regus-senter, må du logge på, og deretter blir du husket» , forklarer Haer. «Gjennom å bekrefte identiteten til alle medlemmene våre, er vi i stand til å opprettholde høy sikkerhet ved alle kontorene våre.»

Du kan naturligvis bruke nettverket uten å være Regus-medlem, så lenge du identifiserer deg, men det er uansett ikke mulig å gå inn på andre kunders systemer. «Den største utfordringen for oss er sosial manipulering, der folk lures til å oppgi konfidensielle opplysninger. Mennesket er vanligvis det svakeste leddet», sier Haer. «Men frontlinjeteamet vårt står ved fremste forsvarslinje. De kan se om noen prøver å manipulere seg gjennom sikkerheten, enten via e-post eller ved å komme til kontoret og gi seg ut for å være noen de ikke er.»

Siden alle forretningssentrene våre er sikre miljøer, bidrar disse til å redusere trusselen som cyberkriminalitet representerer ved jobbing fra eksterne steder.

«Vi ser på hvordan vi kan øke bevisstheten blant folk. Det handler ikke bare om farene knyttet til phishing. Vi er også opptatt av den generelle tryggheten i sosiale medier. Vi ønsker å gjøre folk mer bevisste og oppmerksomme.»

 

Finn ut mer om hvordan Regus kan bidra til bedre sikkerhet