Et fargerikt spektrogram

Trender

Hvordan kommer taleassistenter til å endre arbeidsplassen?

Lesetid:  5 Minutter

Er taleassistenter intelligente nok til å jobbe i et kontormiljø? Ikke helt ennå, sier Sam Shead. Men det blir ikke lenge til …

 

«Alexa, send en e-post til Jonathan på HR-avdelingen og spør ham om han har tid til å snakke om min nye stilling neste tirsdag.»

«Siri, kan du skrive ut denne siden for meg?»

«Cortana, åpne et nytt Excel-regneark og regn ut standardavviket for de siste salgstallene mine.»

«Hei Google, be vår t-skjorteproduksjonsmaskin om å lage 20 store t-skjorter med elefanttrykk.»

Dette er bare noen av tingene folk snart vil kunne be taleassistenter med kunstig intelligens (AI) om. Slike taleassistenter har utviklet seg raskt de siste årene, takket være gjennombrudd innen maskinlæring og naturlig språkforståelse ved siden av utbredelsen av skybaserte tjenester.

Tanken på å snakke med taleassistentene på en så naturlig måte på jobben virker kanskje litt skremmende, men forskning tyder på at disse smarte assistentene i løpet av kort tid kan bli like vanlige på kontoret som vannkokere eller stiftemaskiner.

I april 2018 viste en undersøkelse fra Spiceworks(1), et sosialt nettverk for IT-fagfolk, at 40 prosent av store selskaper (med 500 ansatte eller flere) forventer å implementere AI-taleassistenter på kontorene på en eller annen måte innen 2019. Studien, som undersøkte over 500 IT-arbeidere i organisasjoner over hele Nord-Amerika og Europa, viste også at 29 prosent av organisasjonene har utplassert en eller flere AI-assistenter for arbeidsrelaterte oppgaver eller planlegger å utplassere en eller flere i løpet av de neste 12 månedene.

Amerikanske teknologigiganter som Google, Microsoft, Apple og Amazon har utviklet noen av de mest sofistikerte taleassistentene på markedet – henholdsvis Google Assistant, Cortana, Siri og Alexa. De «fem store», som de sammen er kjent som når Facebook er med, investerer milliarder av dollar i AI og ansetter løpende de beste hodene på området. Selskaper som Cisco og IBM tar også skritt for ikke å tape terreng til konkurrentene.

Automatisering av kjedelige oppgaver

Amazonas Alexa var en av de første taleassistentene som virkelig ble store i forbrukermarkedet etter at Amazon lanserte sine Echo-enheter. Men Seattle-selskapet har ikke tenkt til å stoppe med forbrukerne. I november i fjor lanserte de Alexa for Business, som skal være den perfekte løsningen for travle kontoransatte som ønsker å automatisere rutineoppgaver.

I et blogginnlegg i mars(2) hyllet Amazons tekniske direktør Werner Vogels taleassistenter som en revolusjonerende endring på arbeidsplassen. «Akkurat som Alexa gjør smarte hjem enklere, er det samme mulig på arbeidsplassen», skrev Vogels på bloggen sin, All Things Distributed. Om Alexa skrev han: «Alexa kan regulere miljøet, hjelpe deg med å finne veien frem, bestille et rom, rapportere et problem eller finne transport.»

Blant selskapene som bruker Alexa for Business i dag, finner vi den amerikanske motekjeden Brooks Brothers, banken Capital One og programvareselskapet BMC.

Capital One har bygget sin egen private «skill» (en spesifikk handling utløst av en talekommando) på Alexa som gjør det mulig å overvåke ytelsen til selskapets Amazon Web Services-baserte skyinfrastruktur. Surya Avirneni, senior programvareingeniør i Capital One, sier: «Vi hadde allerede bygget en skill som gjorde det mulig for teamene våre raskt å sjekke statusen for systemene våre eller be om spesifikke oppdateringer om alvorlige hendelser, men vi trengte en måte å gjøre dette tilgjengelig for teamene våre på uten å publisere det i Alexa Skills Store. Alexa for Business tillater oss å publisere skills kun for intern bruk.»

En rekke teknologiselskaper, inkludert Salesforce, SAP SuccessFactors og ServiceNow, integrerer sine egne applikasjoner med Alexa for Business, noe som gjør plattformen enda mer nyttig på kontoret.

Amazons sterkeste konkurrent innen taleassistenter til næringslivet ser ut til å komme fra Microsofts Cortana, som tilbyr en rekke fordeler til folk som bruker Microsofts øvrige produkter, som Office 365, Skype, LinkedIn, Bing og Outlook. I en artikkel publisert av Computerworld(3) siteres Patrick Moorhead, president og sjefsanalytiker i Moor Insights and Strategy, på følgende: «Den største fordelen Microsoft nå tilbyr, er integreringen med Windows og Office, kontorarbeidernes favorittverktøy.»

Av selskapene som har implementert en taleassistent på arbeidsplassen, bruker 49 prosent Microsofts Cortana, mens bare 13 prosent bruker Alexa (4).

Et utvalg av taleassistenter

Fra venstre til høyre: Amazon Echo; Google Now; Sonos Play; Apple Siri

 

Kan taleassistenter ta styringen på kontoret?

Det vil ikke vare lenge før AI-taleassistenter kan snakke med og kontrollere omtrent alt på kontoret, etter hvert som stadig flere gjenstander får databrikker integrert. Men det er viktig at IT-direktører og tekniske ledere ikke lar seg rive altfor mye med helt ennå.

Selv om de store teknologiselskapene alle har hatt annonser og markedsføringskampanjer som fremstiller taleassistentene deres som nærmest menneskelige, er de ikke særlig gode samtalepartnere, for å si det forsiktig. Sannheten er at de i mange henseender faktisk er ganske dumme.

«I motsetning til tekstassistenter har taleteknologi ennå ikke nådd en tilstrekkelig grad av modenhet til å muliggjøre bred ibruktaking, og de mer innovative eksemplene – for eksempel bruk av ansiktsgjenkjenning til å kartlegge munnbevegelser og gjøre dem om til tale – forblir ennå på innovasjonslabben», sier Rob McCargow, AI-direktør i PwC UK. «Det er en rekke andre hindringer som må overvinnes om vi skal se en større utbredelse av AI-taleassistenter på arbeidsplassen. Nøyaktighetsnivåene forbedrer seg raskt, men etterspørselen etter enda høyere grad av nøyaktighet vil være akutt dersom teknologien skal kunne brukes i regulerte bransjer som innen helsetjenester og finans.

Kan AI bli misbrukt?

En av de store tekniske hindringene for AI-taleassistenter for øyeblikket er muligheten til å forstå og skille ut bakgrunnsstøy – «cocktail-party-problemet» – selv om det gjøres fremskritt også på dette området. Alexa og resten mangler også biometrisk taleautentisering og kan ennå ikke avgjøre hvem på kontoret som snakker med dem.

Det er også bekymringer knyttet til hvor pålitelig og mottakelig AI er, og hvor godt det kan håndtere sensitive data, ifølge McCargow. «Med mindre selskapene har tillit til at AI-taleassistenter har blitt ansvarsfullt utviklet med disse utfordringene i tankene, er det ikke sikkert vi får ta i bruk fordelene med dem i årene som kommer», sier han.

Samim Winiger, kreativ leder hos AE, et studio for kreativ maskinlæring, er bekymret for at organisasjoner kan bruke talegjenkjenningsteknologien i AI-taleassistenter til å overvåke de ansatte.

«AI-taleassistenter på arbeidsplassen er bare en liten del av den større trenden som er AI-overvåkning og -optimalisering av arbeidsplassen», sier han. «I dette scenarioet spiller talegjenkjenning en avgjørende rolle: Alltid aktive mikrofoner på hvert skrivebord, er koblet til følelsesdeteksjons- og talegjenkjenningssystemer. Disse dataene mates i sanntid inn i et system som regner ut de ulike ansattes fitness-score. Denne scoren kan så brukes på ulike måter for å optimalisere organisasjonens ytelse.»

Han legger til: «Ut over overvåkingsutfordringene kan talegrensesnitt være flott i enkelte samspillsituasjoner, som lett brainstorming og raske notater. Men de er overvurdert per i dag. Musen, tastaturet og skjermen er fortsatt et mye raskere inndataverktøy i de fleste tilfeller og muliggjør ting som multitasking og romlig forståelse, noe taleaktiverte enheter ikke gjør.»

Stadig mer sofistikert

Av selskapene som bruker taleassistenter, fant Spiceworks ut at 46 prosent bruker dem for diktat tale-til-tekst, mens 26 prosent bruker dem for teamsamarbeid og 24 prosent for tidsstyring. Bare 14 prosent bruker intelligente assistenter for kundeservice, og 13 prosent bruker dem til å bistå med IT-brukerstøtte.

Men disse enkle triksene kan ha stor betydning på forretningene. «Denne typen oppgaveassistanse kan føre til en markant vekst i produktivitet; PwCs analyser antyder at bredere anvendelse av AI kan tilføre verdensøkonomien ytterligere USD 15,7 billioner innen 2030», sier McCargow(5).

«Så snart ibruktakingen begynner å skalere, kan dette ha store konsekvenser for arbeidsstyrken, så det er viktig at bedriftsledere allerede nå vurderer sine fremtidige personalbehov og hvordan de kan forberede de ansatte på eventuell kommende disrupsjon som følge av jobbautomatisering.»


 

Den prisbelønte journalisten Sam Shead var senior teknologireporter for Business Insider UK. Tidligere har han jobbet som entreprenør- og innovasjonsredaktør for Techworld i London og for The Daily Mail.

Kilder:

(1) https://community.spiceworks.com/blog/2964-data-snapshot-ai-chatbots-and-intelligent-assistants-in-the-workplace?utm_campaign=item&utm_medium=rss&utm_source=blog

(2) https://www.allthingsdistributed.com/2018/03/unlocking-enterprise-systems-using-voice.html

(3) https://www.computerworld.com/article/3252218/collaboration/cortana-explained-why-microsofts-virtual-assistant-is-wired-for-business.html

(4) https://community.spiceworks.com/blog/2964-data-snapshot-ai-chatbots-and-intelligent-assistants-in-the-workplace?utm_campaign=item&utm_medium=rss&utm_source=blog

(5) https://www.pwc.com/gx/en/issues/data-and-analytics/publications/artificial-intelligence-study.html