Hvorfor nøkkelen til lykke er en pendletid på 16 minutter

Produktivitet

Hvorfor nøkkelen til lykke er en pendletid på 16 minutter

Lesetid:  4 Minutter

Vil du komme i bedre humør og forandre livet ditt? Følg eksempelet fra verdens lykkeligste land og si nei til lang daglig pendling, sier Hannah Hudson

Hvor mye av livet ditt bruker du på pendling? Har du noen gang satt deg ned og regnet på det?

Hvis du bor i USA, som har den tiende lengste gjennomsnittlige pendletiden i verden på 25 minutter hver vei(1), vil du i løpet av et år tilbringe 8 hele døgn på vei til og fra jobb.

Hvis pendleveien din er 28 minutter, som er gjennomsnittet for Storbritannia(2), vil du tilbringe 9 hele døgn, eller 13 216 minutter. Pendletiden kan altså være like lang som 27 vanlige arbeidsdager på 8 timer(3).

Og hvis du bor i Sør-Korea – der arbeidstakerne har verdens lengste pendlevei på 74 minutter hver vei(4) – vil du tilbringe hele 37 148 minutter på reise mellom hjemmet og kontoret per år – tilsvarende 25 dager og 19 timer. I lys av at Sør-Korea i gjennomsnitt har 10 dagers betalt ferie hvert år, er det åpenbart noe feil med balansen.

Dessverre ser det ut som om pendlingen bare kommer til å bli verre i årene fremover. I Storbritannia tar veien til og fra jobb nå fem ekstra minutter om dagen sammenlignet med for ett tiår siden – noe som tilsvarer ytterligere 20 timer i året på tett trafikkerte veier og fullstappede tog(5).

I USA er gjennomsnittlig pendletid 20 prosent lenger enn den pleide å være. Det tar nå en gjennomsnittlig arbeidstaker 26 minutter å reise til jobb, ifølge US Census Bureau. Dette er det lengste det har vært siden byrået begynte å overvåke disse dataene i 1980(6).

Det er kanskje ikke overraskende at pendling gjør oss nedstemte. Storbritannias kontor for nasjonal statistikk har slått fast at «pendlere i gjennomsnitt har lavere livstilfredshet, en lavere følelse av at deres daglige aktiviteter er verdt strevet, lavere nivåer av lykke og høyere grad av angst enn ikke-pendlere»(7). Hvis pendlingen tar mer enn én time, reduseres følelsen av lykke faktisk for hvert ekstra reiseminutt(8).

Hvorfor nøkkelen til lykke er en pendletid på 16 minutter

 

Finnes det en annen måte?

Så hva ville skjedd hvis vi sluttet å pendle?

Effektene ville vært enorme, sier reporter Christopher Ingraham, som skriver for The Washington Post(9). «Tenk på transformasjonseffekten [ved å gi folk tilbake tiden de bruker på pendling]. Og multipliser så tidsbesparelsen på 2 timer med 250 arbeidsdager i et typisk år – det er 500 ekstra timer i året. Multipliser det med 3,6 millioner arbeidstakere, så får man ca. 1,8 milliarder arbeidstimer med potensiell produktivitet som frigjøres tilbake til økonomien. Det tilsvarer 900 000 heltidsjobber.»

Han legger til: «Hvis du gir en person to ekstra timer, kommer han eller hun riktignok sannsynligvis ikke til å bruke all denne tiden på jobb. Han/hun vil se på TV, spille Candy Crush eller drikke øl med venner, eller gjøre andre ting som ikke nødvendigvis er produktive. Men over tid vil personen ha mer tid til å engasjere seg sosialt. Han/hun vil ha mer tid til å ta seg av barna, helsen eller ekteskapet. Han/hun vil være bedre uthvilt og dermed en bedre arbeidstaker. Fordelene er potensielt ubegrensede.»

En vei til lykke

Hvis lang pendlevei gjør oss ulykkelige, følger det at kortere pendling forbedrer våre nivåer av lykke. I en 2018-undersøkelse fra magasinet Time Out økte det å ha en kortere enn gjennomsnittlig pendlevei (bare 15 til 30 minutter – sammenlignet med gjennomsnittet for London på 39 minutter) London-beboernes lykke mer enn det å ha sex(10).

En lykkeforsker har til og med målt hvor mye lykkeligere vi kunne blitt hvis vi kutter ut pendlingen, i hard valuta. I Thrive: Finding Happiness the Blue Zones Way, setter den National Geographic-tilknyttede forfatteren Dan Buettner tallet til USD 40 000.

Er det en tilfeldighet at de 10 lykkeligste landene (som rangert i FNs World Happiness Report)(11) alle har pendletider under det globale gjennomsnittet på 41,6 minutter? Det lykkeligste landet, Norge, har en enveis pendlevei på 33 minutter, mens Danmark har 29 minutter og Finland og Sverige 21 minutter.

Og lykke er bra for forretningene. En nylig studie utført av økonomer ved University of Warwick viste at medarbeidernes lykke ga en 12 prosent økning i produktiviteten(12). «Positive følelser ser ut til å gi oss mennesker mer styrke», sa forskerteamet i sin rapport. Fornøyde arbeidere er også mer effektive samarbeidspartnere(13) og enda bedre ledere(14).

Den perfekte pendleveien

Så hva er den ideelle pendletiden? Forbered deg på å bli overrasket. Det viser seg at den ideelle pendlingen faktisk ikke er ingen pendling i det hele tatt. En studie av flere enn 1000 arbeidere i San Francisco(15) viste at deres ideelle pendletid én vei var på 16 minutter. Under 2 prosent ønsket seg en kortere pendletid enn 4 minutter, mens bare 1,2 prosent ikke ville pendle i det hele tatt.

Det ser ut til at folk setter pris på et visst skille mellom arbeid og hjem – og bruker reisetiden som et psykologisk verktøy for å bearbeide dagen. Og dette understøttes av vitenskapen. En økende mengde forskning viser at «aktiv pendling», som innebærer å gå eller sykle, kan gjøre livet bedre – og kan til og med være like viktig for trivsel som et ekteskap eller lønnsøkning(16).

Hvis den ideelle pendletiden for folk flest er en 16 minutters gåtur hver vei – hva bør bedriftene gjøre? «Det er slutt på tiden da man fikk de ansatte til å bruke uproduktiv tid på å reise til et sentralt sted og jobbe et fast antall timer, noe som går tilbake til viktorianske tider», sier Richard Morris, Storbritannias CEO for UK i Regus(17). «Bedrifter av alle størrelser bør se på mulighetene for fleksible arbeidsmuligheter som lar ansatte jobbe nærmere hjemmet og variere arbeidstiden etter hva som passert dem best.»

Hvis det er slik som den gamle athenske historikeren Thucydides antyder, at «hemmeligheten til lykke er frihet», kan muligheten til å velge hvor du skal jobbe, og hvordan du kommer deg dit, utgjøre en vesensforskjell for slitne pendlere over hele verden.

 


Hannah Hudson er redaktør for Regus-magasinet

 

Hvordan har vi beregnet pendletidene?

Vi hentet gjennomsnittlige pendletider fra OECD-undersøkelser fra 2016. Vi antok så at den gjennomsnittlige arbeidstakeren pendler til og fra jobb 5 dager i uken, og at en arbeidsdag er på 8 timer. For årlige feriedager (da man ikke pendler) brukte vi Expedias ferierapport (november 2017).

Kilder:

(1) https://www.statista.com/statistics/521886/travel-time-spent-work-study-countries/

(2) https://www.statista.com/statistics/521886/travel-time-spent-work-study-countries/

(3) https://viewfinder.expedia.com/news/millennials-vacation-deprived/

(4) https://www.statista.com/statistics/521886/travel-time-spent-work-study-countries/

(5) https://www.tuc.org.uk/news/average-worker-now-spends-27-working-days-year-commuting-finds-tuc

(6) https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/02/25/how-much-of-your-life-youre-wasting-on-your-commute/?utm_term=.340292b43b36

(7) http://www.bbc.co.uk/news/health-26190236

(8) http://www.ons.gov.uk/ons/rel/wellbeing/measuring-national-well-being/commuting-and-personal-well-being–2014/art-commuting-and-personal-well-being.html#tab-2–Key-Points

(9) https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/02/25/how-much-of-your-life-youre-wasting-on-your-commute/?utm_term=.67dbfbadad1b

(10) https://www.timeout.com/london/news/a-short-commute-makes-londoners-happier-than-sex-012918

(11) https://en.wikipedia.org/wiki/World_Happiness_Report

(12) https://warwick.ac.uk/newsandevents/pressreleases/new_study_shows/

(13) http://www.forbes.com/sites/martinzwilling/2014/12/02/how-to-squeeze-productivity-from-employee-happiness/

(14) http://www.inc.com/ariana-ayu/why-happiness-matters-in-gratitude-to-robin-williams.html

(15) https://link.springer.com/article/10.1023/A:1010366321778

(16) https://www.citylab.com/transportation/2014/09/want-to-be-happier-try-walking-even-part-of-the-way-to-work/380158/

(17) https://www.fleetnews.co.uk/news/fleet-industry-news/2016/09/27/commute-is-wasted-time-for-31-of-workforce