En sky og et kontorbygg

Trender

Hva er det neste i nettskyen?

Lesetid:  4 Minutter

Revolusjonen innen eksternt arbeid betyr at skyen er mer avgjørende enn noensinne – og dere har ikke råd til å ignorere den, skriver teknologijournalist James Day

 

Hvis spådommene slår til, vil skyen måtte støtte halvparten av alle ansatte i USA (1) og Storbritannia (2) som arbeider eksternt innen 2020. Faktisk indikerer forskning fra Regus` moderkonsern IWG at 53 prosent av de ansatte dropper kontoret 2,5 dager i uken eller mer – og 70 prosent gjør det minst en gang i uken (3).

Etter hvert som ansatte i økende grad etterspør større fleksibilitet og en bedre balanse mellom arbeid og fritid, har skyteknologi blitt avgjørende. Enten det gjelder å tilby de beste appene, knytte sammen kollegaer rundt om i verden eller å gi tilgang til dokumenter umiddelbart på tvers av flere enheter, har skyen også etter hvert blitt mer sofistikert.

Og selv om mange bedrifter har brukt tid på å tilpasse seg og forstå fordelene med en skybasert arbeidsstyrke, har økte besparelser og effektiv bruk av eiendom etter hvert gjort at budskapet har nådd frem – og de betydelige produktivitetsgevinstene (4) vitner om en stadig økende suksess.

Her ser vi på hvordan skyen oppstod og tar for oss noen av de nyeste innovasjonene som gjør det mer attraktivt for bedriftene å omfavne fleksibelt arbeid.

Hvordan skyen oppstod

Tilbake på 1990-tallet brakte applikasjonstjenesteleverandører webbaserte applikasjoner til markedet. Teknologien var ny, og nettverkene kunne ikke alltid håndtere den, men man så at skyen utvilsomt hadde et potensial.

Java kom og muliggjorde bruk av applikasjoner via en nettleser. Det ble snart klart at bruk av Internett til å knytte sammen eksterne applikasjoner faktisk kunne fungere. Ti år senere hadde Java modnet ytterligere, og Internett ble det beste nettverket i verden.

Plutselig omgikk de ansatte selskapets IT-nettverk for å finne bedre verktøy i jobben. IT-ledere var som slottvoktere som hadde bygget en vollgrav rundt selskapet for å sikre data og applikasjoner – og nå mistet de kontrollen.

Til slutt vant «folket» frem, på grunnlag av at skyteknologi gjorde dem mer produktive, hvorpå den ble den ustoppelige kraften den er i dag.

Hybridsky versus multi-sky

Opptil 70 prosent av nettverkstrafikken går nå utenfor arbeidsstedet (5) og drives av fleksible arbeidere. En måte IT-avdelingene håndterer dette på, er ved bruk av hybridsky. Her opererer populære offentlige sky-leverandører som Amazon Web Services eller Google Cloud Platform uavhengig – og teoretisk sett i perfekt harmoni – ved siden av organisasjonens private IT-infrastruktur.

Dette gjør det mulig for bedriftene å lagre sensitive data på en privat sky, samtidig som de utnytter ressursene som er tilgjengelige fra offentlige sky-applikasjoner – en «vinn-vinn»-situasjon for fleksible arbeidstakere.

En ny fremvoksende innovasjon er såkalt multi-sky, der eksterne arbeidstakere kan velge de beste applikasjonene og tjenestene fra flere ulike offentlige skyleverandører om gangen. Tenk på det som et samlealbum med alle de beste låtene.

En sky med hjul inni

Skyteknologi gir betydelige produktivitetsgevinster

 

Skykompatibilitet på tvers av enheter

Et ekte virtuelt arbeidsområde basert i skyen, kan oppnås med stort sett alle enheter, både på stasjonær datamaskin, bærbar datamaskin, smarttelefon eller nettbrett. Dette gir de ansatte mulighet til å jobbe på den mest effektive måten.

Det har også en enorm positiv innvirkning på tidsstyringen. Hvorfor reise til jobben i rushtiden når du kan jobbe eksternt til ting har roet seg, og deretter dra på jobb i ro og mak?

Bedriftsmeldingstjeneste i skyen

Som med WhatsApp for kommunikasjon internt i bedriften er bedriftsmeldingstjenester en måte de ansatte kan jobbe sammen på, uten å plages med e-post og unødvendige møter, slik at tingene blir gjort raskere og mer effektivt.

En god bedriftsmeldingstjeneste tilbyr mer enn bare en enkel måte å chatte på. Den bør fungere sømløst på tvers av alle enheter og inkludere ting som tale- og videosamtaler, alt støttet sikkert via skyen.

Siden det meste i dag skal være raskt og smart, er det ikke rart at slike plattformer alle har slagordlignende navn. Fuze, Flock og Slack har allerede etablert seg som favoritter for sluttbrukere, fordi de er enkle å navigere i og krever veldig lite oppsett.

Tingenes Internett og skyen

Tingenes Internett (Internet of Things) betegner enheter som er koblet til et nettverk. I stedet for tradisjonelle enheter som datamaskiner kan dette være ting som kameraer, termostater og mikrofoner. Dataene som disse enhetene samler inn, lagres i skyen, som betyr at ansatte som trenger dataene, kan få tilgang til og bruke dem uten å måtte være fysisk til stede.

Ta for eksempel produksjon, der maskiner må kunne jobbe med topp ytelse. Teknikere med tradisjonell opplæring måtte være på stedet for å overvåke driften, men ved hjelp av IoT-sensorer kan de holde oversikt over variabler som temperatur, energiforbruk og fuktighet fra hvor det skal være.

Virkningene er også merkbare på kontoret. Etter hvert som enkelte bedrifter tar i bruk virtuelle assistenter (6) for administrative roller, kan IoT hjelpe dem med å utføre oppgaver som tidligere ville ha krevd at noen måtte være fysisk til stede.

Ved kontorene til Upwork (7), en global freelancing-plattform, blir for eksempel ansatte og besøkende møtt av en virtuell resepsjonist som bruker en kombinasjon av iPad-er og Internett-tilkoblede teleroboter. Den virtuelle assistenten kan sjekke dem inn og til og med tilby en liten vannflaske mens de underretter fysisk personale om at noen er i resepsjonen.

 


James Day er en britiskbasert teknologijournalist

Kilder:

(1) https://www.verdict.co.uk/half-us-workforce-will-work-remotely-2020-need-5g-internet/

(2) http://smallbusiness.co.uk/half-uk-workforce-remotely-2020-2540827/

(3) http://www.iwgplc.com/

(4) https://www.inc.com/scott-mautz/a-2-year-stanford-study-shows-astonishing-productivity-boost-of-working-from-home.html

(5) https://www.zscaler.com/blogs/corporate/three-phases-cloud-evolution

(6) https://www.upwork.com/hiring/admin-support/why-you-need-a-virtual-assistant-5-tips-for-success/

(7) https://www.upwork.com/?gclid=Cj0KCQjwuYTYBRDsARIsAJnrUXB9OkitLif5uuUIi9h-ZIx1R-Ttn98TV9yMNjKtZ62v6j41qi_hGwAaAlGfEALw_wcB