Trender

Næringseiendom som tiltrekker talenter

Lesetid:  4 Minutter

Et moderne bedriftseiendomsteam gjør mer enn å forvalte bygninger og anlegg – det sørger for et miljø som gjør at folk føler seg vel og jobber bedre – et som tiltrekker talenter.

Dette er et vanskelig mål å nå hvis selskapet belastes med lite fleksible, kostbare, konvensjonelle arbeidssteder med lange leiekontrakter og kanskje for mange regionale kontorer.

Selve leien utgjør kun ca. 35 % av den totale kostnaden ved å disponere kontorer, ifølge Actium Consult. Med ytterligere skjulte kostnader på toppen er det mer fornuftig å ha en fleksibel porteføljestrategi med flere alternativer som koster mindre.Ifølge HBR har selskaper som IBM, AT&T og Dun & Bradstreet spart millioner av dollar gjennom god eiendomsadministrasjon.

Inspirerende arbeidssteder er en av mange faktorer eiendomsfolk bør tenke over i en raskt skiftende jobbverden, sier Savills globale forskningsdirektør Yolande Barnes, forfatter av rapporten European Cities 2017.

Barnes sier: «Eiendom pleide å handle om bunnlinjen og maksimering av fortjeneste – om førsteklasses kontorer, kostnader per kvadratmeter og beliggenhet. Nå handler det om å tiltrekke seg menneskelig kapital.»

«Generelt sett driver de som fortsatt har gammeldagse arbeidssteder, innen bransjer med liten jobbkonkurranse, for eksempel back-office-funksjoner. Når det er mangel på unge, talentfulle mennesker – som i digitale bransjer – spiller arbeidsstedet gjerne en større rolle.»

Steder der folk vil være

Uansett hvilken bransje en lokalavdeling tilhører – enten det er forsikring, finans eller teknologi – bør den nå tenke på eiendom mindre i form av kvadratmeter og mer som steder der folk ønsker å tilbringe tid, jobbe og være lykkelige.

Denne endringen i fokus kan forklare hvorfor Savills har funnet ut at flyttebeslutninger oftere tas av HR enn av avdelingene selv. Eiendomsteam må nå jobbe tett med HR, hvis største bekymring er å tiltrekke høyt kvalifiserte arbeidstakere gjennom blant annet å finne riktig arbeidssted i riktig nabolag i den riktige byen.

Når det gjelder selve valget av sted, bør selskapene vurdere om et sentralt forretningsdistrikt vil tiltrekke seg talenter. Talenter innen teknologi ønsker for eksempel ofte å være i et sentralt forretningsdistrikt der det er lite plass og høye leiepriser, som for eksempel i Stockholm og Dublin. Som det står i Savills rapport: «I mange europeiske byer er det behov for å bygge ut flere sentrale distrikter med både bolig og næring og god tilgang til sentrum.»

Undersøkelser gjort av PwC trekker frem et svar på dette behovet for flere slike «mixed-use»-utviklingsprosjekter. I en rapport skrevet i samarbeid med Urban Land Institute, kalt Trends in Real Estate® Europe 2017, nevner PwC Hamburg, som investerer en milliard euro i den nye HafenCity (havnebyen), Lyon, der områder med varierte bruksmuligheter er en del av Part-Dieu CBDs nye utviklingsplan, og Oslo, som blir en stadig mer levende og bærekraftig by gjennom slik områdeutvikling.

Fleksibilitet og balanse mellom jobb og fritid

Another trend that property departments need to accommodate, if they aren’t already, is flexible working. Over 50% of workers now work outside the main office for 2.5 days a week or more, according to the Regus Workplace Revolution report.

Sammenlignet med tidligere år sier rapporten at det er flere konsulenter og frilansarbeidere, samt eldre medarbeidere som arbeider ut over pensjonsalderen, som ønsker seg større frihet til å jobbe fleksibelt.

Å gi medarbeiderne muligheten til å jobbe i fleksible eller aktivitetsbaserte arbeidsområder, selv om det bare er for en del av uken, tiltrekker ikke bare dyktige folk – det kan spare bedriftene mange penger i husleie. Selv om leieavtaler har blitt kortere og mer fleksible i de fleste byer de siste 30 årene, er leve- og arbeidskostnadene høye i de store byene. Ifølge Savills Live/Work Index er den årlige kostnaden i London USD 88 800 per ansatt, mens tallet for New York er USD 111 900.

Barnes antyder at eiendomsforvaltere også må se på andre typer arbeidsområder, som delte lokaler eller studioer som er utformet på en måte som oppmuntrer til samarbeid eller kreativt arbeid i fellesskap. Disse er bedre egnet til nye fleksible arbeidsmåter, passer til de ansattes livsstilsvalg og møter behovene til ulike generasjoner. Steder som dette gjør det enklere å møte interessante grupper av mennesker og å samarbeide.

Mindre bedrifter i forkant

Det har tatt globale bedriftseiendomsteam flere tiår å lære det som mange små, kreative selskaper har vært klar over i årevis – at motiverende arbeidssteder tiltrekker dyktige medarbeidere.

Kommunikasjonsbyrået AB, som flyttet til kontorer i Bermondsey for to år siden, valgte bevisst en bygning med åpen planløsning i en av de eldste delene av London. Området har en trendy, bohemsk følelse, mange spisesteder å ta kundene med på, og steder man kan ta en drink etter jobb. Det er også lett å komme seg til og godt tilgjengelig for de ansatte.

Chris Winning, Head of Client Services i AB, sier: «Selskapene har kommet langt når det gjelder fleksibelt arbeid og hvordan kontorer er organisert. Mindre virksomheter som ikke kan tilby de ansatte like mye penger som større selskaper kan, har vært nødt å tenke fleksibelt og mer kreativt en stund allerede.»

Fremtidens arbeidsplass er smidig med åpne, aktivitetsbaserte områder, sittemuligheter fra skrivebord til sofaer og separate områder for samarbeid og privat arbeid. Med alle ressursene som finnes i de store selskapene, kan de som ønsker å endre strategi, inspirere på en måte som små bedrifter bare kan drømme om.

Kontakt Regus for å finne ut hvordan et eiendomsteam kan skape mer inspirasjon for pengene gjennom kreative løsninger og riktige arbeidsområder på rett sted.