Produktivitet

Ting du bør vite om internasjonale gjestfrihetstradisjoner – tips om forretningsetikette del to

Lesetid:  4 Minutter

Forretningsmiddager, gaver og bevertning er vanlige måter å skape goodwill hos kunder på. Det bidrar til å bygge relasjoner og forbedre selskapets image.

Men internasjonalt kan representasjon være et minefelt. Ulike nasjoner har sine egne skikker. I noen land forventer man ikke noen gave, mens man i andre kan bli fornærmet hvis du ikke tar med en. Mange land anser dyr representasjon som en form for bestikkelse. Man kan fort bli flau ved å bomme på kulturtradisjoner eller risikere bedriftens omdømme ved utilsiktet å bryte loven. 

Vår andre veiledning om global etikette hjelper deg med å navigere trygt i disse farvannene.

Invitasjon til en forretningsmiddag

Den beste måten å følge kulturell etikette på under en forretningsmiddag, er å lytte mer enn du snakker og ta signaler fra verten din og lokale kollegaer. Mange mennesker liker for eksempel ikke å snakke forretninger under middager, så unngå dette med mindre kollegaer tar det opp underveis i samtalen.

Undersøk hvert bestemte land før du reiser ditt. Du kan bli introdusert for svært forskjellige måter å spise på enn de du er vant til – fra å sitte på gulvet i Japan til å bruke hendene til å spise taco i Mexico. Skikkene er også forskjellige – i mange muslimske og buddhistiske land må gjestene ikke spise før de eldre har blitt servert.

Gode råd – og hva du bør unngå

  • Japan: På en formell middag på tatami-matter sitter folk med baken på hælene. Når verten indikerer det, kan kvinner flytte bena til den ene siden og menn kan krysse bena.
  • Sri Lanka: Ikke la serveringsskjeen eller gaffelen berøre tallerkenen når måltider serveres fra en sentral tallerken – dette er en viktig hinduistisk tradisjon.
  • Somalia: Som i Sør-India og Midtøsten spiser somaliere alltid mat med høyre hånd – aldri med den venstre, som anses som uren.
  • Marokko: Ta det pent! Dine gjestfrie verter vil sannsynligvis oppfordre deg til å forsyne deg både to og tre ganger.

Forretningsgaver

Forretningsgaver er et akseptert symbol på verdsettelse, men de er også en hodepine for hovedkontoret, fordi de kan komme i konflikt med forretningsetikk eller lover.

I Storbritannia inneholder Bribery Act (2010) regler om verdien av gaver, deres hyppighet og tidspunkter, og om de kan påvirke en forretningsavgjørelse. Små gaver anses som akseptable.

Problemet er at en overdrevent verdifull gave i ett land kan være beskjeden i et annet, og i noen kulturer anses også gaver som viktigere enn i andre. Denne konflikten har ført til at mange multinasjonale selskaper utsteder regler om hva de ansatte skal gjøre hvis det å nekte å motta en gave kan virke fornærmende. Gå gjennom selskapets retningslinjer før du reiser.

Gode råd – og hva du bør unngå

  • USA: Her har man fastsatt en verdigrense på gaver for å gjøre avgjørelser på dette området enklere. Du kan gi gaver med verdi opptil USD 25.
  • Japan: Ikke bli overrasket om gaven din blir avvist en eller to ganger før den aksepteres. Det anses som høflig å gjøre dette.
  • Hong Kong: Unngå å gi gaver innpakket i blått eller hvitt papir – begge fargene signaliserer sorg.
  • Italia: Ikke presenter en gave med firmalogoen deres påtrykt, med mindre dere vil skape et inntrykk av å ha dårlig smak.

Hvor går grensen for bevertning?

Bevertning er også viktig i utviklingen av forretningsforbindelser, men vanskeligheter kan oppstå. En overdådig bankett, noe som er vanlig for eksempel i Midtøsten og Kina, kan være i strid med britiske regler om «rimelig verdi».

Konvensjonell bevertning er vanligvis akseptert så lenge det gjøres like-for-like. Hvis en kunde tilbyr seg å betale for middag, gjengjelder du derfor dette ved å betale for et måltid av samme verdi neste gang.

Gjengjeldelsesprinsippet gjelder også for andre former for bevertning, for eksempel sportsarrangementer og kunstbegivenheter. Hvis en betalt tur til en cricket-kamp i Jamaica kan oppfattes som et forsøk på å oppnå fordelaktig behandling, er det best å avslå høflig, med mindre dette kan virke fornærmende eller skader selskapets omdømme.

Gode råd – og hva du bør unngå

  • Egypt: Hvis du er vert for en gruppe muslimske kunder, velger du en restaurant som tilbyr halal-mat, og som ikke serverer alkohol.
  • Sør-Afrika: Sørafrikanere elsker bevertning og vil ofte betale for arrangementer som golfdager – det anses som høflig å tilby seg å betale eller gjengjelde gaven.
  • Sør-Korea: Koreanere elsker karaoke, og gjester forventes å trosse frykten og synge for deres lands ære, for å opprettholde gode relasjoner.
  • Polen: Kle deg smart hvis du blir invitert til en restaurant, og husk at eventuelle avtaler som gjøres ved bordet, vil bli betraktet som en kontrakt. Polakker begynner å spise når verten sier «Smacznego» (bon appetit).

Å lære seg noen få ord på språket i landet du besøker, er aldri feil. Bare ikke gjør som den britiske forretningsmannen som svarte med sitt eget navn da en tysk kollega ønsket ham velkommen med ordene «Alles gut?» (Går det bra med deg?). Han trodde hun presenterte seg som Alice.