Trender

Den digitale revolusjonen vil skape nye jobber – og utrydde andre

Lesetid:  3 Minutter

En kraftig digital cocktail av kunstig intelligens (AI), maskinlæring og automatisering forvandler jobblandskapet.

Den enorme hastigheten på fremskrittene innen førerløs teknologi har ført til spådommer om at taxisjåfører vil bli en utrydningstruet art. Ifølge Bureau of Labor Statistics mistet flere enn 85 000 amerikanske butikkarbeidere jobben bare i de første fire månedene av 2017. Andre sektorer som sannsynligvis vil bli hardt rammet, er logistikk, lagerstyring og varepakking. Men enkelte kontorbaserte yrker er også i fare, som revisorer, advokater og regnskapsførere.

Forskerne Carl Frey og Michael Osborne ved Oxford University er kjente for å ha spådd at nesten halvparten (47 prosent) av alle amerikanske jobber var i fare på grunn av datateknologi, mens Bank of England sa at automatisering kunne føre til tap av 15 millioner jobber i Storbritannia, for det meste innen tjenestesektoren.

 

Millennial-generasjonen er optimistisk

På tross av all usikkerhet har tusenårsgenerasjonen – de såkalte millenials – rimelig sterk tro på fremtiden – selv om det er dem som i størst grad vil berøres av alle disse teknologiske endringene. I en global undersøkelse av 18–35-åringer fra World Economic Forum (WEF) i 2016 erkjente nesten halvparten (46 prosent) av respondentene at arbeidstakere uten de rette ferdighetene vil ha problemer med å finne en jobb i fremtiden.

Fire av fem respondenter mener imidlertid at ny teknologi vil skape flere arbeidsplasser enn den ødelegger. Noen jobber kan gå tapt, men for andre vil kunstig-intelligens-drevet automatisering gjøre arbeidstakerne mer produktive og øke etterspørselen etter visse ferdigheter. «Nye arbeidsplasser vil sannsynligvis bli skapt med det samme», er konklusjonen i en rapport fra Executive Office of the President fra slutten av Obama-administrasjonens periode.

For eksempel har PwC spådd at vi trenger personer tilsvarende lufttrafikkoperatører for å kontrollere de selvkjørende kjøretøyene på veiene. Levering på dagen og robotstyrt pakking og lagring gir også flere jobber for både roboter og mennesker, konkluderer PwC.

En tredjedel av de nye jobbene som har blitt skapt i USA de siste 25 årene, eksisterte ikke tidligere, rapporterer McKinsey. Dette gjelder områder som IT-utvikling, produksjon av datautstyr, app-utvikling og IT-systemadministrasjon.

Den økende sammenkoblingen av alt fra biler til husholdningsapparater vil føre til en stor økning i etterspørselen etter arbeidstakere innen yrker som big-data-analyse og cybersikkerhet. World Economic Forum spår at AI-revolusjonen nesten sikkert vil føre til opprettelse av nye arbeidsplasser innen vitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikkfelt som nanoteknologi og robotteknologi.

 

Tre nøkkelferdigheter

Jobbnettstedet Workopolis mener at fremtidens jobber vil kreve tre hovedelementer: Naturfaglig utdanning (vitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk), kreativitet og følelsesmessig intelligens.

Jobbene som har minst sannsynlighet for å bli erstattet av maskiner, er jobber der menneskelige egenskaper er en viktig komponent. Dette er blant annet områder der man må utvise dømmekraft og bygge nære relasjoner til andre mennesker – helsepersonell som leger, sykepleiere, tannleger og terapeuter, samt lærere, men også salgsroller.

WEF rapporterer da også at det vil være stor etterspørsel etter spesialiserte selgere, «ettersom praktisk talt alle bransjer må kunne kommersialisere og forklare tilbudene til kundene i det private eller offentlige». Dette skyldes at de skal forklare innovative produkter til kundene, selge til nye kunder i nye markeder eller begge deler.

Jobber som omfatter kreativ tenkning er vanskelige å automatisere; det er vanskelig å forestille seg at en datamaskin overtar rollen til kunstnere, forskere og entreprenører. Det samme gjelder svært uforutsigbare oppgaver, som for eksempel rørleggere som påkalles for å håndtere nødsituasjoner på forskjellige steder.

 

En ny, smidig arbeidsstyrke 

For mange mennesker vil arbeidets art imidlertid endre seg, og store selskaper kan finne det stadig vanskeligere å holde tritt. Denne nye, digitale verdenen er full av små gründerbedrifter og selvstendig næringsdrivende som finner arbeid på digitale plattformer. I sin rapport om fremtidens arbeidsstyrke ser PwC for seg et scenario der «digitale plattformer matcher arbeidstaker med arbeidsgiver, ferdigheter med etterspørsel, kapital med innovatør og forbruker med leverandør. Dette gjør det mulig for seriegründere å nå langt ut over deres størrelse når det gjelder innflytelse og skala.» 

Større arbeidsgivere «vil fragmenteres og skape egne interne markeder og nettverk for å skjære gjennom gamle hierarkier og oppmuntre arbeidstakere til å komme med nye ideer», legges det til. Arbeiderne vil være mer fleksible og smidige og hoppe fra prosjekt til prosjekt, og fra sted til sted. 

Mindre avhengighet av dyr infrastruktur og økt innovasjonsgrad har gitt spirende entreprenører en følelse av frihet og optimisme, slik at de kan skalere bedriftene raskt og fremskynde jobbskaping på fremvoksende områder.